Honda C310 A en S

C310A 1963

Het was een populair model in zijn tijd en staat bekend om zijn betrouwbaarheid en eenvoudige bediening. Hier zijn enkele kenmerken en specificaties van de Honda C310:

De C310 was uitgerust met een luchtgekoelde ééncilinder viertaktmotor met een cilinderinhoud van 49 cc. Deze motor leverde een bescheiden vermogen dat geschikt was voor stadsverkeer en korte ritten. De koppeling was semi-automatisch, een patent van Jawa-CZ, zoals ook het eerst gebruikt op de C100 Cub.

Het ontwerp van de Honda C310 was typisch voor die tijd, met een eenvoudige en functionele uitstraling. De C310 vertoont gelijkenissen met de in Azië verkochte C240 Port Cub. Het had een geperst stalen frame en vork.

Voor de productie in van Honda brommers maakte de fabriek in Aalst gebruik van veel Europese toeleveringsbedrijven. De handles kwamen van het Duitse Magura, de koplampunit van respectievelijk het Italiaanse Siem en Aprillia, de dimlichtschakelaar van het Duitse Hella, de uitlaat van het Nederlandse Tegelsche Metaalwaren Industie (TMI), het achterlicht van de Nederlandse Lucia fabriek en velgen van het Nederlandse van Schothorst.

Hoewel de prestaties van de C310 met 40Km/u niet bijzonder krachtig waren, bood het voldoende vermogen voor dagelijks gebruik en was het zuinig in het brandstofverbruik.

Net als latere Honda-brommers stond de C310 bekend om zijn betrouwbaarheid en duurzaamheid. Het was een robuuste bromfiets die weinig onderhoud vereiste.

Meer over de C310 techniek vind je hier

Verdere modellen in Aalst gebouwd zijn de C320A en S, de PC50, de P50 en de PF modellen. Later kwamen daar ook de tweetakt modellen bij.

Hans Nijmegen

Hier vind je een onderlijst voor C310A met links naar onderdelen die ik over heb.

Hier vind je een onderlijst voor C310S met links naar onderdelen die ik over heb

De wonderbaarlijke SGI Iris Indigo R4400

SGI Iris Indigo
Iris Indigo song and dance machine

Begin 2000 aangeschaft, een SGI Iris Indigo R4400. Dat was in de jaren 90 een DTP monster en media machine. Deze kwam compleet met muis, monitor, toetsenbord en entry level graphics. In de loop der jaren heb ik deze uitgebreid tot de maximale specs qua geheugen wat ik kon vinden. Inmiddels heb ik twee modellen hiervan, de Indigo R3000 en de R4400. Het is een vooruitstrevend modulair systeem, alle componenten zijn snel te wisselen. Ook het moederbord en grafische bord kunnen eenvoudig uit de behuizing worden geschoven.

Ik hoop dat ik binnenkort wat tijd heb om deze weer op te graven en kijken of het nog draait na 25 jaar.

De fietsen met hulpmotor

De fietsen met hulpmotor kwamen goed van de grond na de tweede wereldoorlog. De Victoria FM38, Berini M13 waren met name populair. De fietsen met hulpmotor raakten na de jaren 60 wat uit beeld door de komst van bromfietsen. Zoals bijvoorbeeld de Honda C310. Volgens de wet nog steeds met hulpmotor, maar als fiets niet meer echt te gebruiken. Ik heb deze verzameld tot 1999, maar na een scheiding allemaal moeten verkopen om een inboedel te kunnen aanschaffen. Op de foto een Kaptein Mobylette AV3 van 1953, deze heb ik in 2015 aangeschaft.

Kaptein was een Nederlandse fabrikant van bromfietsen die in de jaren 1950 tot en met de jaren 1970 actief was. Het bedrijf was gevestigd in Amsterdam en produceerde populaire bromfietsen onder de naam “Mobylette”.

De Mobylette bromfietsen met tweetaktmotoren waren bekend om hun eenvoudige en betrouwbare ontwerp. Ze waren populair bij het publiek vanwege hun betaalbaarheid en efficiënte brandstofverbruik. Mobylette bromfietsen zijn veel gebruikt voor woon-werkverkeer en waren een alledaags gezicht op Nederlandse wegen.

Het bedrijf heeft uiteindelijk zijn activiteiten stopgezet, de naam Mobylette blijft in Nederland nog steeds geassocieerd met de klassieke bromfietsen.

Tegenwoordig zijn Mobylette bromfietsen nostalgische iconen. Sommige liefhebbers houden zich bezig met het verzamelen en restaureren van deze vintage voertuigen.

De AV3 is een vroege variant zonder automatische koppeling. Dit betekent dat bij iedere stop de motor afslaat en je hem weer moet aanfietsen. Deze AV3 moet (vooral motorisch) gerestaureerd.

Op Marktplaats verkoop ik een instructieboekje van dit type, die heb ik dubbel.

De Honda met stoterstangen

Honda fabriek Aalst
Bij de Honda fabriek te Aalst begon in 1962 oplevering en productie van C110 C310 C100 mdellen

Honda is een van de grootste en meest invloedrijke motorfietsfabrikanten ter wereld. In de loop der jaren heeft het bedrijf verschillende modellen bromfietsen geproduceerd, waaronder modellen met stoterstangen.

Exploded Honda C310A

Hier is een beknopte geschiedenis van Honda-bromfietsen met stoterstangen:

  1. Begin jaren 60:
    • In de vroege jaren 60 bracht Honda de C110 Super Sport Cub uit, die bekendheid verwierf vanwege zijn betrouwbaarheid en prestaties. Deze bromfiets was uitgerust met een stoterstangenmotor, wat destijds een gemeenschappelijke technologie was.
  2. Cub-serie:
    • De Honda Cub-serie, met modellen zoals de C50, C70 en C90, was ook voorzien van stoterstangenmotoren. De Honda Super Cub C50 werd bijvoorbeeld geïntroduceerd in 1958 en werd een van de best verkochte bromfietsen aller tijden.
  3. Kracht en efficiëntie:
    • De stoterstangenmotoren in Honda-bromfietsen waren geliefd vanwege hun eenvoud, duurzaamheid en brandstofefficiëntie. Ze werden vaak gebruikt in stadsvervoer vanwege hun betrouwbaarheid.
  4. Evoluerende technologie:
    • Hoewel stoterstangenmotoren in latere jaren minder gebruikelijk werden in motorfietsen vanwege de opkomst van modernere technologieën zoals de OHC (OverHead Cam) en DOHC (Dual OverHead Cam), bleven sommige modellen van Honda nog steeds de vertrouwde stoterstangenmotoren gebruiken.
  5. Latere ontwikkelingen:
    • In latere decennia hebben Honda-bromfietsen zich verder ontwikkeld met geavanceerdere technologieën, zoals vloeistofkoeling, brandstofinjectie en elektronische ontsteking. Dit leidde tot krachtigere en efficiëntere bromfietsen.

Het succes van Honda-bromfietsen met stoterstangen ligt deels in de betrouwbaarheid van deze motoren en hun vermogen om te voldoen aan de behoeften van verschillende rijders over de hele wereld. Honda heeft voortdurend geïnnoveerd en aangepast aan veranderende marktomstandigheden, waardoor het een prominente speler blijft in de wereld van gemotoriseerde tweewielers.

De Honda C310 (S-model deze) kwam een aantal jaren later, samen met zoveel anderen.

Zoals deze olifantgrijze PC50K beide modellen met de ouderwets degelijke stoterstangen klepbediening, wat een ander karakter heeft als de modellen met bovenliggende nokkenas. Dit zou lange tijd mijn systeem van voorkeur zijn.

Een rijtje C310 modellen uit mijn verzameling.

Honda C100 van ca. 1964

De onderdelen voor de C310A vind je hier

Honda 4-takt met bovenliggende nokkenas

De Honda Cub, ook bekend als de Honda Super Cub, is een van de meest populaire en langstlopende motorfietsmodellen ter wereld. Vanaf 1964 kwamen deze ook 4-takt met bovenliggende nokkenas

Beknopt overzicht van de geschiedenis van de Honda Cub:

  1. 1958: Honda Super Cub C100
    • in 1958 Honda Super Cub C100 geïntroduceerd. Het was ontworpen door Soichiro Honda en zijn team, met als doel een eenvoudige, betrouwbare en betaalbare motorfiets te creëren voor dagelijks gebruik.
    • De Super Cub C100 nog aangedreven door een 49cc viertaktmotor met stoterstangen en had een semi-automatische transmissie.
  2. 1964: Honda Super Cub C65
    • Een 65cc-versie, de Honda Super Cub C65, 4-takt met bovenliggende nokkenas geïntroduceerd om aan de verschillende behoeften van de wereldwijde markt te voldoen.
  3. 1966: Honda Super Cub C50
    • De Honda Super Cub C50 4-takt met bovenliggende nokkenas gelanceerd, met een 49cc-motor, en dat was een enorm succes over de hele wereld. Deze behoort tot een van de best verkochte motorfietsmodellen ooit.
  4. 1979: Honda Super Cub C70
    • Een nieuw model, de Honda Super Cub C70, met enkele verbeteringen, waaronder een grotere brandstoftank en een nieuw ontwerp.
  5. 1991: Honda Super Cub 90 (C90)
    • De Honda Super Cub C90 geïntroduceerd met een 89cc-motor en verschillende moderniseringen.
  6. 1997: Honda Super Cub 50 (C50)
    • Een versie met kleine wielen, de Honda Little Cub 50, uitgebracht om aan de vraag naar lagere en wendbare scooters te voldoen.
  7. 2005: Honda Super Cub C100 EX
    • De Super Cub C100 EX op de markt gebracht met een vernieuwd ontwerp en verbeterde functies.
  8. 2018: Honda Super Cub C125
    • Een moderne variant van de Super Cub, de Honda Super Cub C125. Het klassieke uiterlijk blijft, maar nu aangedreven door een 125cc-motor met EFI injectie.

Zoek je naar documentatie van deze brommers, kijk dan hier.

Met de aanschaf van een C50H voor 75 Gulden in 1978 begon mijn obsessie met dit type brommer.

Dezelfde brommer na enkele jaren misbruik. Maar zoals gebruikelijk bij dit model, is het spatbord er compleet afgerot. Dus houtje-touwtje vervangen met een stuk willekeurig spatbord, in dit geval een half achterspatbord van een Sparta sport.

Tweewielers

Al sinds mijn vroege jeugd was er een fascinatie voor tweewielers. Ik denk dat dit 1972 is, het begin met een oude fiets van opa.

Deze werd al snel opgevolgd door diverse brommers, al dan niet legaal bereden.

Mijn eerste echt legaal bereden bromfiets was een Zündapp 517-05 L9 CS-50. Mooi oranje, wat weldra matzwart werd.

Digitale camera’s

Olympus C1400
Digitale camera’s begon voor mij met de aanschaf van deze Olympus spiegelreflex.
Dit was een van de eerste met wel 1.4 megapixel.

Al snel werd deze opgevolgd door C-2500-L met 2.5 Megapixel.
Prachtige camera met verbazende macro mogelijkheden.

Dit is een deel van de opgebouwde collectie.

Gezien de kosten ervan blijft dit een leuke hobby.

Boeken

Ja, wat kan ik zeggen over boeken?

Je houd ervan of je vind het niks.

In mijn bibliotheek vind je voornamelijk boeken over techniek, maar ook over natuur en nogal wat science fiction. Wat ik dubbel heb, of wat ik anderszins kwijt wil, staat op Boekwinkeltjes en Marktplaats

Sommige boeken digitaliseer ik met de HP 9250c digitale sender, met name werkplaatshandboeken en onderdeellijsten.

De boeken die ik met de HP digitaliseer, vind je voorlopig HIER, in de toekomst wellicht meer ergens anders.

Digitale boeken zijn geweldig als naslag, maar er gaat niets boven bladeren in een oud boek en je neus tussen de pagina’s steken.

Computers

Mijn eerste ervaring met computers begon met een Commodre PC10 III XT met Hercules kaart.

Aldus PC kenners zou in mijn leven die gigantische 20Mb harde schijf niet vol raken. 😎😎

Commodore PC10-III

Dit was vond ik zo leuk, dat ik iets later een ICT opleiding ben gaan doen als applicatiebeheerder.