De Honda Cub, ook bekend als de Honda Super Cub, is een van de meest populaire en langstlopende motorfietsmodellen ter wereld. Vanaf 1964 kwamen deze ook 4-takt met bovenliggende nokkenas
Beknopt overzicht van de geschiedenis van de Honda Cub:
- 1958: Honda Super Cub C100
- in 1958 Honda Super Cub C100 geïntroduceerd. Het was ontworpen door Soichiro Honda en zijn team, met als doel een eenvoudige, betrouwbare en betaalbare motorfiets te creëren voor dagelijks gebruik.
- De Super Cub C100 nog aangedreven door een 49cc viertaktmotor met stoterstangen en had een semi-automatische transmissie.
- 1964: Honda Super Cub C65
- Een 65cc-versie, de Honda Super Cub C65, 4-takt met bovenliggende nokkenas geïntroduceerd om aan de verschillende behoeften van de wereldwijde markt te voldoen.
- 1966: Honda Super Cub C50
- De Honda Super Cub C50 4-takt met bovenliggende nokkenas gelanceerd, met een 49cc-motor, en dat was een enorm succes over de hele wereld. Deze behoort tot een van de best verkochte motorfietsmodellen ooit.
- 1979: Honda Super Cub C70
- Een nieuw model, de Honda Super Cub C70, met enkele verbeteringen, waaronder een grotere brandstoftank en een nieuw ontwerp.
- 1991: Honda Super Cub 90 (C90)
- De Honda Super Cub C90 geïntroduceerd met een 89cc-motor en verschillende moderniseringen.
- 1997: Honda Super Cub 50 (C50)
- Een versie met kleine wielen, de Honda Little Cub 50, uitgebracht om aan de vraag naar lagere en wendbare scooters te voldoen.
- 2005: Honda Super Cub C100 EX
- De Super Cub C100 EX op de markt gebracht met een vernieuwd ontwerp en verbeterde functies.
- 2018: Honda Super Cub C125
- Een moderne variant van de Super Cub, de Honda Super Cub C125. Het klassieke uiterlijk blijft, maar nu aangedreven door een 125cc-motor met EFI injectie.
Zoek je naar documentatie van deze brommers, kijk dan hier.
![](https://hansnijmegen.nl/wp-content/uploads/2023/12/66473095_10157394566738774_1015864408087199744_n-1003x1024.jpg)
Met de aanschaf van een C50H voor 75 Gulden in 1978 begon mijn obsessie met dit type brommer.
![](https://hansnijmegen.nl/wp-content/uploads/2023/12/66316629_10157394569738774_7643008579426844672_n.jpg)
Dezelfde brommer na enkele jaren misbruik. Maar zoals gebruikelijk bij dit model, is het spatbord er compleet afgerot. Dus houtje-touwtje vervangen met een stuk willekeurig spatbord, in dit geval een half achterspatbord van een Sparta sport.