Het was een populair model in zijn tijd en staat bekend om zijn betrouwbaarheid en eenvoudige bediening. Hier zijn enkele kenmerken en specificaties van de Honda C310:
De C310 was uitgerust met een luchtgekoelde ééncilinder viertaktmotor met een cilinderinhoud van 49 cc. Deze motor leverde een bescheiden vermogen dat geschikt was voor stadsverkeer en korte ritten. De koppeling was semi-automatisch, een patent van Jawa-CZ, zoals ook het eerst gebruikt op de C100 Cub.
Het ontwerp van de Honda C310 was typisch voor die tijd, met een eenvoudige en functionele uitstraling. De C310 vertoont gelijkenissen met de in Azië verkochte C240 Port Cub. Het had een geperst stalen frame en vork.
Voor de productie in van Honda brommers maakte de fabriek in Aalst gebruik van veel Europese toeleveringsbedrijven. De handles kwamen van het Duitse Magura, de koplampunit van respectievelijk het Italiaanse Siem en Aprillia, de dimlichtschakelaar van het Duitse Hella, de uitlaat van het Nederlandse Tegelsche Metaalwaren Industie (TMI), het achterlicht van de Nederlandse Lucia fabriek en velgen van het Nederlandse van Schothorst.
Hoewel de prestaties van de C310 met 40Km/u niet bijzonder krachtig waren, bood het voldoende vermogen voor dagelijks gebruik en was het zuinig in het brandstofverbruik.
Net als latere Honda-brommers stond de C310 bekend om zijn betrouwbaarheid en duurzaamheid. Het was een robuuste bromfiets die weinig onderhoud vereiste.
Meer over de C310 techniek vind je hier
Verdere modellen in Aalst gebouwd zijn de C320A en S, de PC50, de P50 en de PF modellen. Later kwamen daar ook de tweetakt modellen bij.
Hier vind je een onderlijst voor C310A met links naar onderdelen die ik over heb.
Hier vind je een onderlijst voor C310S met links naar onderdelen die ik over heb